3 de març 2016

Unes paraules I ...

Indicadors o resultats per avaluar el nostre nivell de saviesa.

Us deixem uns apunts d´un alumne, Xavier Santomas, que va assistir a una xerrada meva, en el grup dels amics de l´ofici de viure. Ho va resumir molt bé.

Déu meu, dóna’m serenitat per acceptar les coses que no puc canviar, coratge per transformar les coses que puc canviar, i saviesa per discernir unes de les altres. (Sant Francesc d'Assís)

► La vida és com un pla pedagògic amb:
■ entrenadors (persones)
  • existeixen persones amb diferents graus de maduresa
  • no existeixen persones "bones" ni "dolentes"
■ entrenaments (experiències)
  • tota experiència amaga una oportunitat d'aprenentatge
  • les situacions retornen fins que no aprenem la lliçó oculta
■ aprenem per contrast
  • invers: víctima i maltractador
  • harmònic: discerniment per aprendre d'un model
■ Sentit de la vida
  • aprendre
  • adquirir + saviesa

► La persona sàvia sap viure en harmonia:
■ amb si mateixa
■ amb les persones que l'envolten
■ a l'entorn on viu


► La saviesa es pot mesurar en 7 indicadors de la saviesa:
■ interns (sols els puc avaluar jo)
  • nivell d'angoixa i patiment: he arribat al llindar?
  • nivell d'alegria interna: què em motiva per aixecar-me cada matí?
■ externs (els puc avaluar amb mi i amb els altres)
  • relacions harmonioses: les meves relacions em nodreixen?
  • salut: quin es el meu nivell d'energia i vitalitat?
  • adaptació als canvis: em deixo portar pel riu de la vida? he abandonat la lluita?
  • recursos: soc capaç de generar recursos per viure d'una forma sostenible?
  • servei: quina es la meva capacitat de servei cap els altres?
■ com mesurar-los? com estic en referència a fa un temps?
  • millor...
  • igual...
  • pitjor...
Apunts de la xerrada "Indicadors de saviesa" feta per Assumpció Salat dintre de la 82a trobada dels Amics de l'Ofici de viure.
Imatge 1
V

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada